I huvudet innan långpass

31 december, 2012

Nu var det länge sen jag sprang långpass. När man har som mål att kunna springa långt och som sagt, att orka, så måste man ändå ta det piano vissa perioder. Uppbyggnadsperioder med mer fokus på styrka och varierad träning. Men som sagt, om man vill orka och vill kunna springa långt så gäller det ju att göra det också. Dags att skruva upp tempot, eller att öka distansen rättare sagt.

Det handlar ju inte om om man går till gymmet, jo delvis såklart, även om hur ofta man går till gymmet. Vad som nästan är viktigast i längden är VAD man GÖR på gymmet.

Så här snurrade tankarna runt i huvudet innan mitt senaste långpass:

På morgonen: Spinning idag kanske? Nä men det var jag ju på igår och det finns inga pass förrän senare idag. Ett intervallpass kanske?
En timme senare: Nu vet jag, långpass! Var ju ett tag sen sist.  Orkar jag? Ja, jag måste väl orka? Det kommer att bli en dålig tid eftersom jag gjort det så lite senaste tiden. Men strunt samma. Nu har jag bestämt mig – JAG SKA! 
Väl på bandet: Börjar sakta så får vi se hur det här går... 
Efter 2 km: Behöver bättre musik! 
Efter 5 km: Nu ökar jag upp till 13 km/h.  
Efter 10 km: Men vaf*n har ju mer att ge, nu är det bara att ösa på! Ska man inte vara helt slut efter ett sånt här pass?
Sista kilometern: Nu springer jag på 4 min/km, bara ööööser!
Efter passet: JAAA, HURRA! Vad skönt! Jag klarade det. 
Och sen: Ge mig en månad så blir jag ännu snabbare!

 

Gilla:

Senast bloggat

Gilla Allt om Löpning på Facebook!