Så tränar du enklast på resande fot

11 augusti, 2017

Vi reser mer och mer både i jobb och privat. Är det ens möjligt att få till bra träning när man är långt hemifrån? Vem har inte känt att det är svårt att hinna med träningen när man lever i resväskan. Vi ger er lite tips.

När man är ute och reser vill man som regel ha så lite bagage som möjligt att släpa omkring på. Detta kan ibland vara anledningen till att man lämnar träningsgrejerna hemma. Men allt ni behöver är egentligen ett par träningsskor, en eller ett par uppsättningar träningskläder och eventuellt en vattenflaska. Cykel, hantlar, pilatesboll och gåstavar kan lika gärna få stanna hemma så är de mer intressanta när ni återvänder hem. 

Hotellgymmet eller simbassängen 
Många hotell har ett eget gym eller en simbassäng, ibland både och, som de erbjuder sina gäster. Man kan tillbringa 20-30 min här så har man fått sig en bra genomkörare om man är effektiv. Kombineras passet med bastubad och socialt umgänge blir det än lättare att få träningen att bli av.

VIDEO: Styrketräning - lår, sätesmuskler, korsrygg, bål - Frontböj  

Träning på hotellrummet 
Vissa hotell har inget gym eller så hinner/vill man inte lämna rummet. Då kan man givetvis köra ett kort enkelt pass inne på rummet. Enda förutsättningen är att man har sin egen längds utrymme i golvyta plus ett par centimeter. Det finns givetvis en mängd olika övningar man kan träna på liten yta men mina två solklara reseövningar är burpees och plankan. Genom att kombinera dessa båda övningar har ni i stort sett kört igenom hela kroppen och dessutom fått en ordentlig pulshöjare, på endast 10-20 minuter. Det är effektiv träning! Är man ofta ute och reser kan man variera dessa övningar med t.ex. squats och kissande hunden med armsträck så har man ännu ett fulländat och effektivt pass. 

Förklaring Hotellrumsövningar 
Burpees – Sammansatt övning startar med ett upphopp. Direkt i landningen man ner och gör en armhävning för att sedan direkt skjuta upp i ett nytt upphopp. Så fortsätter sedan övningen. Tänk explosivitet och smidighet i övningen!

Plankan – Stå likt en planka, kroppen vilar på underarmarna och tåspetsarna. Viktigt är att kroppen hålls rak och i samma plan. Vanligt fel är att höftpartiet är för högt eller lågt. Tänk er att ett snöre ska kunna gå från er häl upp till örat och att hela kroppen är mitt för snöret!

Squats – Går ut på att man står med händer och fötter i marken. Lägg ut en markering framför fötterna som skapar en linje (strumpa eller bälte går bra när man är på resande fot). Nu jämfotahoppar ni fram och tillbaka över linjen hela tiden med händerna som stöd i marken. 

Kissande hunden med armsträck –
Stå på alla fyra. Händer och knän är i marken. Vänster arm och höger ben sträcks rakt framåt/bakåt. Dra in armen och benet så att armbåge och knä möts under kroppen. Sträck ut igen och gå sedan tillbaka till grundpositionen. Gör likadant med höger arm och vänster ben och upprepa sedan. Rörelserna ska vara långsamma, kontrollerade och balanserade! 

Upplev omgivningen! 
När ni tröttnat på att vara instängda på hotellet och om tidsplanen tillåter ska ni givetvis passa på att uppleva staden utanför. Snöra på er löparskorna och ta en runda, se bara till att ni hittar tillbaka så det inte blir ett oplanerat långpass! 
Känner man inte för att springa kan man givetvis ge sig på en rask promenad för att hålla igång kroppen och skruva upp fettförbränningen. Dessutom hinner ni se och uppleva mer av miljön runt omkring!

HÅLL KOLL: Personlig träningsdagbok gratis - en smart investering

Av: Carl Wyckman
Foto: Fotolia.com

Gillar du råden här ovan och behöver nya träningskläder och redskap? Här är shoppingtips från Allt om Löpning


Det är alltid kul och trevligt att förnya träningsgarderoben! Nya löparskor, tights och löpartröjor att träna i inför din nästa utmaning hittar du hos våra vänner på Sportamore med ett stort utbud till bra priser och framförallt: 

  • Fri frakt och fria returer
  • 30 dagars öppet köp
  • Prisgaranti på allt

Klicka här för att komma till löparprylarna

Den här artikeln innehåller en av Allt om Löpnings alla playlists från Spotify att ha i lurarna! Du kan även prenumerera på hela denna playlist direkt genom att klicka på Spotify-länken nedan.

Öppna spellistan

Taggar

gymlöpningträning

Gilla:

Senast bloggat

Gilla Allt om Löpning på Facebook!