Konstant rörelse vs träningspass

13 januari, 2013

Nu på morgonen går reprisen av ett program jag såg i veckan, och som jag såg delar ur i ett "gammalt" Vetenskapens Värld.

Jag kan verkligen rekomendera det för personer som är intresserade av träning och fysiologi, hur träning påverkar olika människor beroende på gener samt vikten av vardagsmotion.

http://www.svtplay.se/video/326348/myten-om-traning/

 

Jag påminns om mitt Nike Fuelband jag köpt och använder varje dag. Det är i princip samma sak som en del i programmet där de får ta på sig underkäder som mäter deras rörelse över dagen. Mitt fuelband är ett armband som gör samma sak. Exempel på en "inaktiv" dag ser ut såhär;

 

Nej, den är långt ifrån perfekt på att mäta steg och distans och att cykla ger knappast bra resultat. Den vet heller inte om jag lyfter tungt eller bara lyfter. Att hoppa hopprep är frustrerande eftersom jag får relativt låga poäng i jämförelse med min ansträngning. Men som indikator på hur inaktiv jag är funkar den jättebra. En vecka där jag däremot tränade i princip varje dag ser ut såhär;

 

 

Mitt mål ligger på 2 000 points om dagen. Och det ska inte vara svårt att uppnå. Om jag går till och från tåget, till och från jobbet från tåget och sedan rör mig hyfsat under dagen så ska det gå. Söndagarna är med andra ord värst - vilodagarna. När jag åker bil till affären, åker bil till aktiviteter samt är allmänt stillasittande. Då får jag kämpa mig til 2 000 poäng. En "förklaringsvideo" från Nike finns här;

http://www.youtube.com/watch?v=dG0vLFFtZDs

Gilla:

Senast bloggat

Gilla Allt om Löpning på Facebook!