Morgonstund på gymmet

16 januari, 2013

Om jag ska gymma gör jag det helst på morgonen. Eventuellt är jag starkare i slutet av dagen, när kroppen vaknat på riktigt, fått hålla igång ett tag och fått energi i form av mat. Men jag gillar att göra det på morgonen. Dels är det skönt att ha det gjort, så att jag kan ha kvällen fri. Dels är jag fruktansvärt morgonpigg och kvällstrött. Dels är det skönt att inte behöva stressa på samma sätt som på lunchen där jag eventuellt har möten innan eller efteråt. Det känns som att det går att ha mer kontroll över sin tid på morgonen. Det är ju bara att gå upp tidigare. Men den kanske främsta anledningen, vilket är en tråkig anledning, är för att det är så lite folk. Egentligen behöver mer folk inte innebära en sämre träning för mig. Är bara "mina" redskap lediga och det finns plats så ska det inte göra någon skillnad om det är en extra person i rummet eller tusen. Men det känns annorlunda. Jag vill helst inte att någon ska se hur svag jag är. Jag är faktiskt svag, speciellt i de muskler jag tränar när jag är på gymmet; Axlar, armar och rygg. Jag kan inte göra chins. Det stör mig mycket och är ett nytt mål. Jag vill kunna göra chins. Varför jag vill kunna det är oklart.

 

Idag började jag dagen med att hoppa hopprep i fem-tio minuter för att sedan köra "chins" i TRX-banden. Jag lägger mig då på golvet under TRX-banden som är så höga att jag precis når upp till handtagen. Sedan drar jag mig upp så att hakan möter händerna, med raka ben och rak kropp. Tungt. Sedan lite dips och sedan lite bicepcurls och rodd med skivstång. Efter detta lite vardagsinspirerad träning. Jag hatar att vara svag vid ett specifikt tillfälle; När matkassarna ska från bilen in i lägenheten. Lösning? Träna mer. Bli starkare. Jag tog två åtta kilos kettlebells och simulerde att de var matkassar, helt enkelt. Rätt eller fel sätt att träna vet jag inte. (Någon annan som vet?) Jag höll ut dem från kroppen som man gör när man bär dem och försökte lyfta dem med både armar och axlar ett par gånger. Tröttsamt. Sedan bollade jag med medicinboll över huvudet och avslutade med lite triceps (vikt i händerna, bakom huvudet upp och ned, armbågar hela tiden fram) Jag gjorde de här övningarna ett par gånger. Känns finfint i övre delen av ryggen.

Igårkväll funderade jag på att ta med kläder även för lunchträning idag, men så tänkte jag - "En gång om dagen får vara nog en period framöver. Du måste ju orka med att köra träningsprogrammet till Tjejmarathon till max! Spara energin. På torsdag är det intervaller igen..."

Gilla:

Senast bloggat

Gilla Allt om Löpning på Facebook!