"Jag blir galen på allt man läser vad man ska och inte ska äta för att få i sig det en kropp behöver."

20 januari, 2013

Hej Lovisa!

Jag håller med om att alla kostråd i media kan bli förvirrande, men det behöver inte vara så krångligt. Först och främst är det jättebra att äta frukost. Efter en natts sömn behöver kroppen fylla på med ny näring. För dig som tränar flera dagar i veckan är det extra viktigt med en stadig start på dagen. I alla dagens måltider bör vi sträva efter en mix av långsamma kolhydrater (som är snälla mot blodsockret vilket håller dig mätt länge), protein och fett. Det kan vara gröt på till exempel havre eller råg med banan och ett ägg, naturell yoghurt med osötad müsli och en grov smörgås med ost, köttpålägg eller ägg. Du kan också mixa ihop en smoothie med en bas av yoghurt, bär och en halv avocado (som ger bra fett och protein samt en len konsistens). Lägg gärna till någon färggrann grönsak: paprika på smörgåsen, eller zucchini eller babyspenatblad i smoothien (det är gott – jag lovar). Frukosten ska göra dig mätt (utan att du blir dåsig) och den ska hålla din energinivå uppe under förmiddagen, testa dig fram och lycka till med träningen!

Taggar

frukost

Gilla:

Gilla Allt om Löpning på Facebook!