Chatrine ska testa på att springa lopp för första gången i sitt liv

11 februari, 2013

46-åriga Chatrine Schander Ljungquist boendes i Jönköping arbetar till vardags som matinspiratör, föreläsare och coach inom ledarskap och hälsa. Nu ska Chatrine göra något hon aldrig tidigare gjort - springa lopp. För Allt om Löpning berättar egenföretagaren om sina förberedelser och tankar inför uppgiften att ta sig igenom de två kraftproven som nu står uppskrivet på schemat i hennes liv. 

Chatrine har alltid gillat att träna, att röra på sig men det har i vuxen ålder bara varit pass i stil med bodypump, cirkelpass, core eller styrketräning. Nu väntar nya mål.
– Löpningen har varit och är till viss del fortfarande en fantastisk utmaning för mig. Jag har passerat 20 (ett par gånger) och har visserligen en stark kropp men kondisen var sämre än jag vill erkänna när jag började på nytt igen. Löpningen är numera en riktig kick, jag ser framsteg varje vecka och jag blir så glad varje gång jag ser att det gått lite fortare, lite längre. Jag har också blivit stärkt i att jag kan ändra mitt tänk och att kroppen inte var så "gammal" som jag var rädd för utan att den svarar bättre än jag trodde.


Nu har Chatrine bestämt sig för springa sitt första lopp någonsin och berättar för oss hur hon kom fram till att faktiskt anmäla sig.
– När jag gör förändringar är en del av jobbet att ha en plan och ett mål. Målet ska vara mätbart och när det gäller personliga mål vill jag gärna att det ska vara något som känns lite extra. Jag var på en fest förra våren där det pratades mycket om just löpning (och triathlon) och vi blev ett gäng som var sugna på ett lopp. Då nämndes Göteborgsvarvet 2013 och vips, där hade jag mitt mål! Senare under hösten kom en annan utmaning med i planen som innebär att jag på 7 månader ska hitta formen för att springa ett maraton också.


GöteborgsVarvet som Chatrine ska springa. Foto: Ben Roberts

"Hur förbereder du dig inför loppet och hur ser ditt träningsupplägg ut fram till dess?"
– Jag ägnade sommar och hösten åt att läsa massor om löpning och teknik. Eftersom jag har tränat en hel del kände jag mig rätt trygg i förberedelsebiten. Jag har jobbat (och gör fortfarande) massor med att rent tekniskt hitta ett bra löpsteg. Jag har också kört en hel del styrketräning för att kroppen ska hålla ihop när jag väl körde igång med löpträningen. Jag springer oftast med min make som är en rutinerad löpare och han håller koll på att stegen sitter som de ska, att hållningen är där. Vill tyvärr gärna åka tillbaka till lufs istället för löpning. Nu i januari körde jag igång med en grupp med Susanne Dalsätt som coach. Hon är en hjälp för mig i mina förberedelser att klara ett maraton och det är för mig en enorm trygghet att ha henne. Hon är kunnig och det är kul att vara ett gäng som fightas tillsammans även om vi inte tränar ihop.

 
I dagsläget kör Chatrine tre löppass i veckan - 1 långpass, 1 distanspass och 1 intervallpass. 
– Jag lägger in ett par korta pass med hopprep också för att hitta spänsten och farten i fötterna. Ett par styrkepass ingår också i veckoplanen där jag har fokus på ben, bål och hållning. Jag är också instruktör i crossnature åt Stark Ute och det är toppen för där ligger en träningsglädje som gör att jag behåller gnistan och energin kvar i kroppen. Jag är också väldigt noga med att det alltid finns ett par träningsfria dagar varje vecka. Det händer att det inte blir så men då är det i så fall ett instruktörspass eller ett kort styrkepass som ibland hamnar där. Eftersom jag reser rätt mycket i mitt jobb så lägger jag extra tid på att planera så att jag framför allt får med löppassen i schemat.
 

ASICS Stockholm Marathon är ett riktigt kraftprov. Foto: Tommy Berlin

"Har du satt något eget mål?"
– När jag sätter nya mål är det verkligen viktigt för mig att nå dem. Jag vet att det här är det näst svåraste målet jag satt på väldigt många år. Jag är inte heller helt naiv utan förstår att det kan inträffa saker på vägen som gör att man faktiskt inte når sina mål. Om mitt mål "bara" hade varit att klara att springa ett maraton eller Göteborgsvarvet så hade ju ett alternativ varit att inte klara... Jag har därför valt att sätta ett mål att klara att springa Göteborgsvarvet på under 2 timmar och maraton på under 4,5 timma. Jag vet att det är tuffa mål men jag vill ändå sikta dit. Jag kommer ta en avstämning i mars och se om jag ska justera tiderna. Huvudmålet är ändå att genomföra. Tyvärr eller tur nog är jag och har alltid varit en tävlingsmänniska, jag älskar att tävla men framför allt att vinna. Därför vill jag ha tydliga tidsmål men de ska vara en utmaning men inte omöjliga. Jag ska helt klart göra allt jag kan för att nå dit jag tänkt. 

Av Allt om Löpning
info@alltomlopning.se
Foto: Privat

Den här artikeln innehåller en av Allt om Löpnings alla playlists från Spotify att ha i lurarna! Du kan även prenumerera på hela denna playlist direkt genom att klicka på Spotify-länken nedan.

Öppna spellistan

Taggar

GöteborgsvarvetlöpningloppStockholm Marathon

Gilla:

Senast bloggat

Gilla Allt om Löpning på Facebook!