Distans

Forum » Träning » Distans
11 augusti, 2013

#1

Malin

Hej på er.

Har lite frågor om löpning. Jag har sprungit några år, mest vår & sommar. Distansen ligger mellan futtiga 4-7km. Jag har provat olika intervall och olika träningsprogram för att öka distansen. Men nu känner jag att det ger inte vad jag vill. Jag har jättedålig kondis och flåset blir inte bättre, har asmta(inget att skylla på, vilket jag inte gör) men som jag får kämpa med ändå. Mitt mål med att springa är att må bra i kroppen och att vara pigg & frisk. Kanske dum fråga men räcker en distans på 5km 2-3ggr/vecka för att må bra i kroppen. Eller måste man upp över milen för att träningen ska ge kroppen mer liv! Hoppas ni förstår hur jag tänker och att någon kan ge lite tips på vägen.

Citat
15 september, 2013

#2

Håkan

Hej Malin,

Kanske många har invändningar, men jag skulle vilja säga att ett par 5km-pass i veckan är bra och 3st kanon. Sedan tycker jag inte alls att 5km är kort. Är väl bra att springa ännu kortare om man känner att det tar emot. Bygg upp en kontinuitet på kortare distanser. Ibland går det lättare än annars, och då passar du på att trycka på lite extra mot slutet av passet; det där känner du. Försök träna under vintern också, för kontinuitet är a och o. Dottern kör som du ungefär och det passar henne perfekt. Dom flesta av vanligt folk, inklusive mig idag, tycker att en mil är grymlångt. Hur f...n ska man kunna plåga sig i 10km om det tar emot efter två? Tar död på intresset; det ska va kul att springa.

Jag byggde upp min kondis på 4km-slingor och när jag senare i livet satsade på längre sträckor kom jag ned till 3.05 på maran på kort tid. Ibland kan jag tycka att det råder lite mängdhysteri. Vi är alla olika.

Lycka till med joggningen, och sköt om dig!

Citat

Gilla Allt om Löpning på Facebook!