Caroline Rydh

Jag bor i Lerum utanför Göteborg med man och hund. Älskar att springa, helst i skogen och ju längre desto bättre! Har fastnat för ultra och har bla genomfört Swiss Alpine Marathon. Jag har provat på det mesta inom träning, från thaiboxning till Ironman, och på vintern blir det gärna längdskidor när vädret tillåter. Arbetar som apotekare och som personlig tränare, och leder gruppträning utomhus i Göteborg. Årets stora mål är Ultravasan 90 i augusti!

Caroline Rydh

Mat

31 mars 2016 | Bloggar – Caroline Rydh

Under april tänkte jag försöka mig på att bara äta "riktig" mat. Det sista har det slunkit ner både det ena och det andra och jag känner att jag blir trött och seg av att äta dålig mat. Jag tänker inte göra det i syfte att gå ner i vikt, det vet jag hur jag ska göra när det blir aktuellt. Jag ska gå ner några kilon till ultran i sommar då det blir lite mindre att släpa på..! 

Det jag ska göra nu är att prova att ät så ren mat som möjligt. Undvika socker och mjöl, men även undvika sötningsmedel. Jag äter en hel del kvarg, oftast med sötningsmedel så jag vill prova hur kroppen och magen reagerar på att undvika det ett litet tag framöver. Jag ska laga min mat från grunden och testa att äta en del vegetariska rätter, det har jag varit dålig på. Jag kommer inte att bara äta vegetariskt men dra ner på framför allt rött kött. På Tobago åt vi en hel del på en restaurang som serverade ekologisk mat, mycket bön- och linsröror, soppor mm. Det var bland det godaste jag ätit, och vi köpte med oss en bok med recept därifrån, ska bli kul att prova! Var supermysigt där man satt ute i hyddor täckta med palmblad och åt en massa färsk frukt och drack nypressade juicer. 

Ägg kan jag inte vara utan då det är en en riktig basföda för mig. Men köper alltid ekologiska, hoppas att de hönsen har det lite bättre än de vanliga. Så min mat kommer från och med imorgon till stor del bestå av frukt och grönsaker, potatis, bönor, linser, ägg, fisk, fågel, skaldjur och nötter bla. Det är det jag kan komma på på rak arm men det finns säkert massor när man börjar snoka runt bland nya recept. Är det någon som vet några bra vegetariska recept så tipsa gärna!

Jag ska även dra ner på mejeriprodukterna. Jag har aldrig haft ont av laktos och tror inte att mejeriprodukter är något konstigt att äta som vuxen, men jag vill prova och se hur kropen reagerar. Det är kul att använda sin egen kropp att experimentera med! 

Dessutom måste jag bli bättre på att dricka vatten. Dricker ofta för lite på dagarna och får problem med huvudvärk på eftermiddagarna. Jag ska inte heller dricka några drickor sötade med sötningsmedel (eller socker!). Vatten är det som gäller nu! 

Alkohol dricker jag knappt i vanliga fall, blir bara ett fåtal gånger per år så det blir inga problem att avstå ifrån!

Det kommer att bli en utmaning men det ska bli riktigt spännade att se hur kroppen reagerar. Hoppas på att bli lite piggare och att minska ner på min huvudvärk. Bara nu jetlagen kan släppa :)

Tillbaka till rutinerna

30 mars 2016 | Bloggar – Caroline Rydh

Hej bloggen och förlåt att jag varit borta! Nätet var inte det bästa och det tog lååång tid att få ladda upp något, men nu är jag på banan igen!

Jag har haft en helt fantastisk resa, var 2 veckor på Tobago med min man, kom hem igår kväll. Surfing, dykning, snorkling, vandring i regnskogen, sköldpaddsskådning, med mera med mera. En natt tittade vi på när världens största sköldpadda, havslädersköldpaddan, var uppe på en strand och la ägg. Ca 700kg sköldpadda som hasade sig över stranden, det var mäktigt! Det enda tråkiga var alla smala gatuhundar som fanns överallt, det gör ont att se. 

Blev tyvärr inte mycket till träning men nu är det tillbaka till rutinerna vad det gäller mat och träning. På semestern la jag upp resten av planeringen inför Ultravasan i augusti, så om allt går som jag vill och jag kan klara mig utan skador och sjukdomar så tror jag att jag ska kunna vara i en hyfsad form i slutet av sommaren. 

4 löppass och 2 pass styrka i veckan är planen framöver, med en långsam ökning av distansen. Mitt längsta planerade träningspass kommer att vara 50km, förutom då jag ska springa en ultratävling som tar slut när siste man kliver av banan.. Får se hur länge man orkar där! Målet är dryga 6 mil, ett bra genrep inför vasan. Jag kommer att ha ett långpass, ett mittemellan-långt på ca 13-20 km och 2 kortare på ca 5-10 km för att få lite fart i kroppen. Kommer landa på 60-70 km i veckan under sommaren, med några lättare återhämtningsveckor då och då. Jag kommer att försöka lyssna på kroppen så mycket som möjligt och göra de justeringar som kroppen behöver och inte slaviskt följa mitt schema. Är jag sliten en vecka blir det till att dra ner på mängden och tempot och istället dra på lite då man känner sig fräsch. 

Bara att drömma sig tillbaka till Tobago och vänta på sommaren nu då!

Från långkalsonger till linne

16 mars 2016 | Bloggar – Caroline Rydh

Nu sitter jag i solnedgången på Tobago. Klockan är sju på kvällen och vi har ca 26 grader varmt. Det är en rätt skön kontrast mot bara två dagar sedan, då jag ledde uteträning iklädd typ alla varma varma kläder jag hade...

Efter lite bagagestrul (vi sprang runt typ hela Frankfurts flygplats för att rätta till det, och den är inte liten!) gick flygresan hit väldigt bra trots drygt tio timmar i planet. Riktigt bra mat på planet faktiskt, första gången jag flög med Condor men kan absolut tänka mig att göra det igen.

Ramlade i säng tidigt, och vaknade vid 5-tiden pga tidsskillnaden, vi ligger 5 timmar efter här. Vi hade tänkt springa en sväng på morgonen men vi letade rätt på en matbutik istället, vi bor på ett lägenhetshotell och har inga måltider här. Är fortfarande på jakt efter mango, som är min absoluta favoritfrukt. Men den har varit slut hittills så mangojakten fortsätter imorgon!

En anledning till att vi valde just den här ön är att det är ett väldigt bra ställa att kitesurfa på. Så vi tog en promenad till stranden som heter Pigeon Point och låg där i skuggan under en palm och kollade in surfarna. Vi kände att vi ville kolla in platsen innan vi surfar där själva första gången. Verkar vara ett väldigt fint ställe och vi ska dit senare i veckan och surfa. Kom fram en hund och pussade mig på näsan när jag låg och blundade, hjälp vad rädd jag blev! Skrek till så den stackars hunden sprang därifrån! Det är inte roligt att se gatuhundarna här, de är inte särskilt undernärda men många har skador både här och där.. Man vill ju bara ta hand om dem allihop..

Imorgon ska vi åka båt längs den karibiska kusten (finns även en atlant-sida på den här ön) och snorkla och har vi tur får vi se både sköldpaddor och delfiner. Har ingen större förhoppning om delfinerna då alla tidigare försök i diverse olika hav varit förgäves...

Ska försöka komma ut tidigt och springa en sväng imorgon, blir sjukt varmt efter sju så helst innan det. Kroppen kommer väl få en chock av att springa i värme efter typ 6 månader i långkalsonger och tjockvantar!

Det går tyvärr inte att ladda upp några bilder med det nätet som finns här. Får spara dem till ett senare tillfälle! Jag ska prova ett annat ställe imorgon och hoppas att det funkar bättre. 

Gruppträning

13 mars 2016 | Bloggar – Caroline Rydh

Igår och idag har vi haft gratis prova-på-träning med Ta Kontrollen, uteträningsgruppen jag kommer vara ledare för i vår. Vilka härliga pass vi har lett! Mycket energi och glädje, och en hel del mjölsyra och trötta ben! Körde bla övningar där deltagarna hade 5 minuter att klara av ett visst antal repetitioner 2 och 2, 1 tränar och 1 vilar. Hur man lägga upp det, hur många man gör var etc är upp till deltagarna. Väldigt roligt när det blir lite tävlingsmoment mellan grupperna! Ser fram emot att leda gruppen under våren och följa utvecklingen, lika roligt (eller roligare!) som att prestera själv är det att få andra att lyckas!

Mitt grispass i fredags gav det resultatet jag ville ha, hade rätt sega ben igår och då verkar som att det funkar som jag vill! Är en helt annan trötthet än när man sprungit långt men lätt, så att kombinera dessa tror jag ska ge mig en stark och uthållig kropp. Så det kommer garanterat att bli ett stående inslag i träningen framöver. Kommer under veckan som kommer att lägga upp planen grovt för träningen fram till Ultravasan i augusti. Jag har ju gjort en hel del misstag i min träning tidigare, kommer att skriva ett inlägg om det framöver. Det kanske kan rädda någons knän i alla fall!

Imorgon lämnar jag Sverige för 2 veckors bröllopsresa på Tobago. Ska bli skönt att få lite sol, värme och en hel del kitesurfande! Ska ju även försöka få till en del löpning, Kanske får bli tidigt på morgonen beroende på hur varmt det är! Jag hoppas att jag ska hitta lite nät så jag kan skriva här, annars kommer jag att ta massor av bilder som dyker upp här när jag kommer hem!

Grispass

12 mars 2016 | Bloggar – Caroline Rydh

Fredagen började som vanligt med en timmes promenad i skogen. Vad mycket lättare det är att komma upp när det är ljust ute! Och kunna gå i skogen istället för att se ut som en julgran med alla reflexer och tvingas gå på vägen... Blev en underbar morgon när solen gick upp. 

Har känt det sista att jag saknar styrka i benen när jag springer, konditionen är det inget fel på. Så förutom styrketräning kommer jag lägga in ett "grispass" i veckan, då det blir rätt ut i skogen och jaga höjdmeter, svår terräng, blöta mossar och allt annat som är riktigt jobbigt! Gjorde mitt första grispass i går, och jag hoppas att ingen följer mina fotspår för då blir jag nog inlagd någonstans! Såg nog helt snurrigt ut, upp för kullar, runt stenar, ut i mossar, över hyggen kors och tvärs. Brydde mig inte om hastighet eller distans, blev 50 minuter första gången som jag kommer att länga allteftersom. Det var rätt djup snö på sina stället vilket gjorde det ännu jobbigare! Jag längtar till våren/sommaren när inte mossarna är fulla med iskallt vatten! 

Jag tror det det kan vara nyttigt för att orka hålla mig springandes efter många timmar, att löptekniken fortfarande ska sitta mot slutet av Ultravasan. Ska bli intressant att se om det gör någon nytta. Mina andra pass gör jag ju också ofta i skog men inte alls i lika tuff, teknisk terräng utan mer på stig. 

Önskar jag hade samma energi och lätta löpsteg som den här tjejen!

Gilla Allt om Löpning på Facebook!