Eskil Persson

Enkelheten i löpning tilltalar mig väldigt mycket och jag försöker att inte krångla till det. Har som mål att springa Lidingöloppet på under två timmar och har börjat nosa lite på triathlon.

Eskil Persson

Simmaren

8 mars 2016 | Bloggar – Eskil Persson

Jag försöker att hålla igång med simningen lite också. Helst simmar jag utomhus i öppet vatten när klimatet tillåter, nu på vintern försöker jag att komma iväg till en simhall en gång i veckan ungefär. I dag sprang jag till Farsta (tur/retur 14 km) och simmade i en timme. 

Det kan ofta vara trångt och kaotiskt när man simmar i Stockholm. Folk står och hänger vid poolkanten där dom förvarar ett berg med prylar, det ser ut som ett rånbyte från en Toys R us-kupp. Sen simmas det en längd med ett par paddlar, vila, byta till en dolme, simma en vända, dricka sportdryck, byta till nån jävla flytplatta, snickesnacka lite och så vidare. Men det kanske är likadant på andra håll också. Allra värst är misären man upplever vid ett besök på Sveriges nationalarena, Eriksdalsbadet. Kallt, trångt, dyrt och otrevligt. Men det har jag slutat med nu, Farsta simhall är hundra gånger bättre; fräscht och ofta gott om plats. Då kan man leva med att det är korta banor. Andra favoriter i Stockholm är GIH-badet och Forsgrénska.

 

Petroleum

6 mars 2016 | Bloggar – Eskil Persson

Det har blivit mycket av det goda i helgen, starkdrycker både i fredags och i går kväll, samt några öl för att stilla nerverna inför cupderbyt i dag. Såtillvida man inte satsar mot OS tycker jag inte att det finns någon motsättning mellan alkohol och träning, det ena utesluter inte det andra. Train hard - drink hard. I kväll gav jag mig ut på en liten femkilometersrunda fyra timmar efter sista ölen, och hade nog för hög promillehalt i kroppen för att få köra bli. Inte optimalt kanske men det halkiga underlaget var det största problemet. Totalt blev det 25 km den här veckan. 

 

Vi kan väl vänta tills imorgon

3 mars 2016 | Bloggar – Eskil Persson

Jag har gått på sparlåga under vintern, som ett batteri till en avställd bil har jag stått i garaget på underhållsladdning för att vara fräsch till våren. Jag brukar hålla lite koll på och skriva upp hur många mil jag springer i veckan. Förra veckan gjorde jag en rekordlåg notering på strax under en mil. Distansen i Wings for life i maj kommer förhoppningsvis bli uppemot en mara så det är dags att vända skutan nu och öka på träningsdosen. Men det kan ju vänta nån dag till så ikväll blev det bara en kortis, ner till Clas Ohlson i Sickla för att köpa spik. Det är något jag gör allt oftare har jag märkt, kombinerar shopping- och träningsrundor. Ja, jag blir den där svettångande tönten i kassakön men det är ändå ett billigt pris att betala för att slippa åka kollektivt. 

Skisser för sommaren

1 mars 2016 | Bloggar – Eskil Persson

Nu är jag anmäld till Wings for life den 8:e maj i Kalmar. Jag är egentligen inte så förtjust i den typen av flummiga premisser (i det här fallet att man ska springa så långt man hinner innan mållinjen kommer ikapp en, läs mer på http://www.wingsforlifeworldrun.com/se/sv/) utan vill ha klassiska saker: en mil, ett lidingölopp, en mara osv. Det är därför jag aldrig har varit sugen på multisport, tjurruset, tough viking och allt sånt skit. Men nu känner jag att jag skulle behöva ett träningsmål tidigt på säsongen att ta sikte på. Kalmar passar bra eftersom jag har en gammal polare och löparantagonist där; vi har haft många dueller genom åren och han skulle behöva sättas på plats. Sen tidigare är jag även anmäld till Lidingöloppet och Vattenfall world triathlon i Stockholm. Får se om det kan bli något mer, jag är lite sugen på Stockholm royal park aquathlon om det blir av i år.

 

En helt ny karriär

28 februari 2016 | Bloggar – Eskil Persson

Var nere och dammade av mina gamla långfärdsskridskor i morse. Tog sikte på Söderbysjön men isen där var inte åkbar. Det blev istället Källtorpssjön där det finns en plogad bana. En solig söndag som den här finns det också en miljard andra människor med samma tanke. Det var kul åka lite och man märker direkt att det är andra muskler som aktiveras, men kombinationen mycket folk och dålig is gjorde att det bara blev ett par varv, sen hem och snöra på sig löparskorna istället. Det är det jag gillar med löpning: det är inget krångel med en massa andra variabler. Man behöver inte ta hänsyn till hur vinden blåser, om det finns snö eller om det är långa köer. Man behöver inte åka någonstans, packa en massa grejer, betala en massa pengar. Det är bara att gå ut genom dörren och börja springa. I dag blev det tretton kilometer genom Skogskyrkogården och Sköndal ner till Drevviken och tillbaka, på mestadels torrt underlag. 

 

Gilla Allt om Löpning på Facebook!