Caroline Rydh

Jag bor i Lerum utanför Göteborg med man och hund. Älskar att springa, helst i skogen och ju längre desto bättre! Har fastnat för ultra och har bla genomfört Swiss Alpine Marathon. Jag har provat på det mesta inom träning, från thaiboxning till Ironman, och på vintern blir det gärna längdskidor när vädret tillåter. Arbetar som apotekare och som personlig tränare, och leder gruppträning utomhus i Göteborg. Årets stora mål är Ultravasan 90 i augusti!

Caroline Rydh

Härnösand

4 november 2016 | Bloggar – Caroline Rydh

Ny ledig dag i uppe i norr. Riktigt skönt att ha några lediga dagar utan jobb och måsten.

Idag åkte vi till Härnösand och åkte upp till toppen av skidbacken. Emil sprang Härnö trail där för några veckor sedan och ville visa området så vi bestämde oss för att ta en promenad där. Mitt ben var lite grinigt efter passet igår så det fick vila från löpningen idag.

När vi kom fram var det några som stod med längdskidor. Det var inte jättemycket snö men tillräckligt för att de skulle plocka fram fulskidorna och åka några varv. Det var inga spår dragna utan de åkte ospårat.

Det fanns mängder av olika leder och vi hoppade lite mellan olika leder och fick ihop en ganska bra sväng tillslut. Vid några tillfällen kom man ut på kanten av kullen och hade grym utsikt över Härnösand och runtom.

Jag gillar att få se lite nya områden och stigar, hemma har man ju sprungit på nästan allt i närheten.

På vägen hem började det snöa rätt bra och nu har vintern kommit hit också. Verkar som att snön kom före söderut! Nu är det strax dags för gymmet, ska rehaba min krånglande muskel och stärka upp resten så jag slipper strul framöver..

Norrut

3 november 2016 | Bloggar – Caroline Rydh

Då var jag på plats i Kramfors, eller rättare sagt Klockestrand en bit utanför. Uppe och hälsar på maken igen. Han visste inte att jag skulle komma så var extra roligt att kliva in genom dörren efter 8 timmar på tåg och se hans min!

Idag började jag dagen med att springa en sväng i skogen. Sol, lite snö och nån minusgrad, kan ju inte vara bättre! Blev en kuperad lufsrunda på knappt en timme. Början är två km uppför, har ju inte den typen av backar hemma så kul att få utmana dem när man kommer hit!

Vi pratade om att åka upp till Skuleberget och provspringa sista biten på höga kusten trail. 2 gånger uppför Skuleberget kommer ju sätta sina spår i benen.. Men det skulle kännas bra att veta vad det är som ligger framför en så att man kan förbereda sig så bra det går. Mycket backar kommer det att bli, men jag kommer lägga minst lika mycket fokus på att springa nedför som uppför. Uppför kan man alltid ta sig men tar framsida lår slut blir det bara ett stelbent stapplande, och det på sträckor som man ska helst bara ska kunna släppa på benen.

Jag kommer vara här tills på söndag kväll så jag ska nog hinna med några turer till. Älskar miljön här uppe, allt känns mycket mer storslaget än hemma!

Inte som man tänkt sig..

30 oktober 2016 | Bloggar – Caroline Rydh

Ibland blir ju ingenting som man tänkt sig. Planen för loppen nästa år som jag la upp i slutet av sommaren höll ju inte så värst länge.. Blir inget Ultravasan för mig nästa år, jag kunde inte stå emot att anmäla mig till Lur Backyard Ultra istället. Förutom det så blir det Soteleden terrängmaraton och häromdagen spontananmälde jag och min man oss till Höga Kusten trail. Min man komer ju att bo där uppe i drygt ett år till så passade bra att lägga in en tävling där nästa höst. 

Både Soteleden och Höga kusten trail är riktiga terränglopp, drygt ett marathon med massor av höjdmeter. Nu måste jag köpa ett par riktiga terrängskor har jag kommit fram till, någon som har nåt förslag? Jag brukar ju springa i skogen med mina Nike free men tror att det här kräver ett bra bett under sulorna. HKT avslutar med två vändor uppför Skuleberget, så det kommer att krävas mååånga backpass för att få starka ben inför det här! Just nu sitter jag småförkyld med nackspärr, inte bästa förutsättningarna för tillfället men hoppas att det ska ge mig snart!

Hunden har flyttat till min man i Kramfors så just nu är det tomt här hemma. Det är tråkigt att inte ha något sällskap på rundorna, men jag behöver inte ha så dåligt samvete om jag tar en sväng på bandet istället. Inga ledsna ögon som tittar på mig och undrar vad i hela friden jag håller på med, springa inne när man kan vara ute! 

På promenad

19 september 2016 | Bloggar – Caroline Rydh

Sista dagarna har inte blivit någon träning alls utan fokus är fortfarande på att bli frisk. Idag har jag mått lite bättre så känns det ok imorgon så kommer jag att springa litegrand på bandet. Har märkt att det är bra att ha bandet nu när jag rehabar, då är det ju bara att ställa in önskad (snigel)hastighet och trumma på, springer man ute är det lätt att man vill dra på, vilket jag inte får göra i dagsläget. Fysioterapeutens order... Den här veckan ska jag springa 5 minuter x3, är ju ingenting men man får vara glad för det lilla!

Det har blivit dessto mer promenerande istället. Tänkte passa på att stärka upp fötter och vader så har börjat promenara i mina fivefingers. Det är ju fortfarande varmt och torrt i skogen så de funkar fint. Däremot är de värdelösa att använda i långt gräs, halva ängen fastnar ju mellan tårna! Disa tycker att det är bra att jag går istället för att springa då jag nu hinner med att kasta kottar och annat kul längs vägen. Jag är så glad att jag har skogen bokstavligt talat 4 meter bakom huset så det är bara ge sig iväg när och hur som helst. Jag behöver inte planera något eller fixa något i förväg utan det är bara att kliva ut genom dörren så är man i skogen. 

Imorgon blir det promenad runt kl 05 för att hinna med innan jobbet. Alltid jobbigt att kliva upp vid den tiden men väldigt värt det när man väl kommer ut! 

 

Ta ansvar för din hälsa!

17 september 2016 | Bloggar – Caroline Rydh

Min förkylning vill fortfarande inte ge sig utan den håller allt greppet om mig. Jag försöker ha tålamod men det är svårt, jag har så många planer och planerade rundor i huvudet nu som jag vill genomföra! Men jag håller ju fortfarande på med min rehab så jag får väl lägga mina rundor på hyllan ett tag till. 

Tittade på tv-programmet Riktiga karlar häromdagen. Någon annan som följer det? Jag tycker att det är skrämmande i hur dålig form de var i från början, och de är ju inga skräckexempel på nåt sätt utan det är nog på det sättet som många lever idag. Det ska bli intressant att se vad Jonas Colting kan åstadkomma med dem. Jag har själv varit på träningsläger med Jonas och han är fantastiskt duktig på att motivera! Jag hoppas att det kan göra så att några hemma i tv-sofforna börjar röra på sig.

Eftersom jag jobbar på apotek så ser jag ju hur folks medicinering är och det är ju mycket som till stora delar beror på felaktig kost och bristande motion. Diabetes typ 2 är jättevanligt och en sjukdom som jag tycker att många inte tar på allvar. Hämta diabetesmedicin och dricka läsk samtidigt? Inget ovanligt. Hämta astma- och/eller kol-medicin och ha cigarettpaket i väskan? Japp, rätt så ofta. Hämta blodtrycksmediciner och ha 10-20 kilos övervikt? Tyvärr rätt så vanligt det också. Jag ska inte dra alla över en kam, många är väldigt noga och gör allt de kan för att må bättre, men den stora massan verkar vilja ta en tablett men inte ändra det som i grunden orsakar deras problem. 

För visst finns det ofta andra lösningar än mediciner! Och den lösningen är väldigt ofta motion! Det finns riktlinjer för hur man ska träna vid olika åkommor, som diabetes, högt blodtryck, demens. Man har sett att träning är lika effektivt som läkemedel vid milda och måttliga depressioner! Om någon vill läsa rekommendationerna så finns de på Fyss.se. Läkare har möjlighet att skriva ut FAR, fysisk aktivitet på recept, men det sker väldigt sällan enligt de vårdcentraler jag varit i kontakt med. Det är synd tycker jag, men jag tror det bottnar i att människan inte vill ändra sitt beteende. Man förstår inte att ens stillasittande livsstil inte kan kompeneras med en tablett eller två. Jag hoppas att det ändrar sig framöver och att fler läkare försöker ändra sina patienters livsstilar till att börja med. 

För tänk om det hade kommit en tablett som förbättar konditionen, sänker vilopuls, sänker blodtrycket, ger en bättre blodsockerkontroll, gör så att man går ner i vikt, minskar depressioner, ger bättre koncentration, starkare ben mm mm. Den tabletten hade ALLA velat ta. Så varför inte gå ut och springa 3 gånger i veckan? Nä, jag har inte tid. Jag måste se på tv 3 timmar per kväll...

"Den tid du inte lägger på träning idag får du lägga på sjukdom när du blir äldre".

 

Gilla Allt om Löpning på Facebook!