Hur skall jag ladda dagen före Växjö Marathon?

17 juli, 2012

Grattis till beslutet att springa Växjö Marathon 20 oktober! Att springa maraton är en häftig upplevelse. I grunden ska du äta som vanligt inför loppet, mat som du vet att din kropp är van vid. Tre, fyra dagar innan kan du dock öka mängderna lite. Ät lite extra kolhydrater vid varje måltid. Loppet startar på förmiddagen, så ät en ordentlig frukost 3-4 timmar innan med en bra blandning av kolhydrater, fett och protein. Många undviker alltför fet och kostfiberrik mat eftersom fett fördröjer matsmältningen och fibrer kan oroa magen. För mig fungerar en skål havregrynsgröt, ett ägg och en eller två brödskivor med pålägg alldeles utmärkt. Ungefär en halvtimme innan start äter jag en banan. Inga konstigheter, utan livsmedel som jag mår bra av och kan prestera med.

Ett tips är att testa ditt upplägg inför ett av dina långpass. Ät den frukost du planerar för tävlingsdagen, vänta någon timme och spring sedan träningsrundan. Om magen fungerar och din energinivå känns bra så ät samma sak när det är tävlingsdags. Annars kan du behöva göra vissa justeringar. Tänk på att dricka ordentligt med vatten innan loppet. Testa också att dricka den energidryck som serveras under loppet någon gång när du tränar, så att du vet hur du reagerar på den och att du tål den. Sömn är såklart jätteviktigt, kom i säng i tid kvällen före tävling. Lycka till!

Taggar

marathon

Gilla:

Gilla Allt om Löpning på Facebook!