Undvik överträning och kombinera övningar

23 augusti, 2016

Löpning och träning som nybörjare. Här kommer enkla tips för dig att tänka på. En skada i början kan innebära en sådan stor katastrof att många lägger av.

Ett av de större misstagen en nyfrälst löpare gör är att de går ut för hårt. Det leder i många fall till överträning och skador på olika delar av kroppen. Överträningen kan uppkomma för att man springer för lång och för snabbt i mellan de första gångerna. Dessutom kan det vara så att en nybörjares kropp inte hinner få den vila och återhämtning den behöver. I samband med sådana skador finns det allt för många som idag lägger skorna på hyllan för att de blir rädda att de inte klarar av att löpa – att man är för svag och känslig och lägger på så vis av. Men med lite sunt förnuft behöver detta inte att hända dig i första taget.

Första tipset
Gå med i ett träningsprogram eller skaffa en träningsdagbok som du hittar hos oss. Där kan du anpassa träningen och sträckor där du befinner dig konditionsmässigt i dag och du får då en bättre koll på dig själv. En grundregel är att inte öka den totala löpsträckan med mer än tio procent per vecka i början. Du ska bygga upp konditionen i lagom takt och växla gärna från löpning till att du joggar eller går i rask takt. Du kan även byta ut vissa löpdagar mot spinning eller simning. Även styrketräning på gymmet är bra träningen.

Träna själv hemma
Bålen som ett exempel är en mycket viktig del när man springer. Därför måste man se till att stärka magen och ryggen med olika övningar. Som regel kan man alltid träna dessa delar när man får läge. Magen kan du så klart träna hemma också. Plankan, situps och ryggresningar är perfekta för att få en stabil och stark bål. Kör hårt så skall du se att du inte ser ut som en säck potatis när krafterna börja tryta under passen. En mycket viktig grundregel är dessutom att du alltid ska tänka på att se till att ha en sko som passar just din fot. Vi är alla unika och har olika konstruerade fötter. För att ta reda på hur just ditt löparsteg ser ut kan du gå till en sportaffär eller en löparbutik.

Läs även: Bålens betydelse för oss löpare

Vi ses kanske!
Allt eftersom kommer du märka av alla de fantastiska fördelarna med träning och löpning och vem vet, kanske står du där en dag på startlinje till ett lopp någonstans i vårt avlånga land, skadefri och på topphumör!

Av Allt om Löpning
info@alltomlopning.se
Foto: October dawn, morning light av Robert Couse-Baker (CC BY NC SA)

Den här artikeln innehåller en av Allt om Löpnings alla playlists från Spotify att ha i lurarna! Du kan även prenumerera på hela denna playlist direkt genom att klicka på Spotify-länken nedan.

Öppna spellistan

Taggar

överträningskador

Gilla:

Gilla Allt om Löpning på Facebook!