Enkla steg till ditt nya liv med träning

20 mars, 2017

Säger du ofta till dig själv och dina vänner att du inte tid eller svårt att komma igång med din träning, kan du alltid börja med dessa steg.

Det är inte varje dag vana motions- och elitlöpare heller känner 100 procent glädje eller suget att ta på sig löparskorna och sedan ta sig ut, sommar som vintertid. Men det finns små snabba trix för dig som verkligen vill komma igång och uppnå en god och stabil vardagskondition. Det effektivaste sättet att träna upp sin kondition är via intervallträning. Är du helt nybörjare ska du vänja kropp och knopp med vad som komma skall och låta kroppen anpassa sig efter rörelse, andning, den nuvarande konditionen och din kroppsform.

Läs även: INTERVALLTRÄNING – så får du bättre kondition

Första veckan: Börja försiktigt med 1-2 träningspass per vecka under 2-3 veckor. Du kan tänka på att du inte behöver löpa alls. Gå i snabb takt och låt pulsen stiga så att du känner att kroppen arbetar. Leder och ligament måste vänja sig. Kör max 30 minuter.

Vecka två: utöka träningstiden en kvart och utöka till tre pass. Här kan du växla mellan långsam löpning och snabb gång. När du känner att pulsen blir för hög, kan du lugna ner gången lite och sedan börjar du om.

Vecka tre: Sänk träningspassen till 30 minuter igen men öka takten i dina löpsteg och träningstillfällen till 3 träningspass. Du kan komma att känna att andningen blir väldigt intensiv, det är vanligt. Då saktar du ner igen och väntar på att hitta rätt takt i andningen och börjar om.

Läs även: Intervaller för dig som vill utvecklas

Glöm inte heller att du gärna kan kombinera flera olika typer av träning så som spinning och andra klasser på ett gym för att undvika överbelastning. Tänk också på att kroppen även behöver ordentligt med vila mellan passen och bra mat för återhämtning. Nu är du verkligen igång och börjar lära känna din kropp lite mera. Känn efter och fundera en stund på hur du själv tycker det har gått. Motivera dig själv dagligen och ta dig ut. Det kommer att löna sig. Du blir gladare, starkare och friskare som människa.

 Av Allt om Löpning
Foto: Riverside pacesetter av AWA (CC BY NC SA)

Den här artikeln innehåller en av Allt om Löpnings alla playlists från Spotify att ha i lurarna! Du kan även prenumerera på hela denna playlist direkt genom att klicka på Spotify-länken nedan.

Öppna spellistan

Taggar

Intervallerkondition

Gilla:

Senast bloggat

Gilla Allt om Löpning på Facebook!