Kvalité före kvantitet

30 juni, 2016

Många träningstimmar har det blivit de senaste månaderna. Förra veckan ägnades åt betydligt mycket mycket mindre träning och med lägre intensitet än tidigare för att låta kroppen återhämta sig efter den föregående "overloadveckan". Med 8 veckor kvar till Kalmar har det den här veckan varit fokus på kvalité framför kvantitet. Har blivit samma pass varje dag den här veckan. Efter tio minuter uppvärmning har det blivit 4x4 högintensiva minuter på trainern för att därefter hoppa i löparskorna och upprepa samma procedur. Gjorde en liknande vecka för ett par månader sedan. Då var jag tvungen att avbryta efter tre dagar då kroppen inte hann med att återhämta sig i tillräckligt hög takt. Den här gången har jag redan överlevt 4 dagar av hård träning. Dessutom har jag lagt till tre simpass (2 hårda intervallpass och 1 lugnare distans) vilket har resulterat i totalt 13000 m simning vilket ändå får vara okej med tanke på att jag drivit upp intensiteten närmare och ibland även över tävlingsfart för att väcka kroppen.

Efter fredagens avslutande intervallpass kommer det bli ett lättare återhämtningspass på trainern under fredag kväll för att därefter vila helt på lördag. Allt bara för att vara så bra förberedd som möjligt inför söndagens långkörare. Vad det gäller löpningen har jag försökt jobba vidare med min hållning. Under nedjoggningen efter dagens intervaller jobbade jag lite extra med att aktivt hålla tillbaka axlarna vilket resulterade i ett lättare löpsteg och en bättre förmåga att få in mer syre i systemet vilket är en förutsättning för bättre prestationer.

Kommer bli ganska mycket träning de närmaste veckorna. Efter att detta sista träningsblock kulminerat i och med ett sista långpass (Metric Ironman) den tjugofemte juli där jag ska avverka inte mindre än 2,8 km simning, 120 km cykel för att sedan avsluta med 26 km, allt i tävlingspace naturligtvis är det dags att minska ner träningsvolymen inför Kalmar även om intensiteten bibehålls. En vecka inför Kalmar är det sedan dags att genomföra ett sista ordentliga genrep i samband med Västervik Triathlon. En olympisk distans ska genomföras där fokus kommer ligga på att köra hårt under simningen eftersom det är detta moment som sliter minst på kroppen för att därefter fokusera på växlingar och att pace:a rätt på både cykel- och löpmomentet.

Det är nu det gäller att knyta ihop säcken.

//Erik

Gilla:

Senast bloggat

Gilla Allt om Löpning på Facebook!