Klartecken

31 augusti, 2016

I måndags var jag hos sjukgymnasten igen. Och jag fick klartecken till att börja springa igen! Stort tack till Carl på Sportrehab i Göteborg för att då fick ordning på mig! Så på denna veckans schema står det lätt jogg 4x1 minut med 5 minuters gång emellan. Känns skumt när förra passet jag gjorde var på närmare nio mil och nu ska jag jogga lätt i 4 minuter.. Men det är väl straffet man får ta när man inte sköter om kroppen med förebyggande träning utan man bara springer. 

Om tio veckor ska jag enligt mitt rehabschema vara uppe i 30 minuters löpning, och jag ska passa på att under tiden vara duktig på att sköta min styrkträning, har ju ett rehabschema även för det. Min sjukgymnast säger att det inte ska vara några problem alls att vara med på Ultravasan nästa år, så det var väldigt skönt att höra!

Nu har jag köpt gymkort så att jag kan sköta min styrketräning ordentligt. Jag tänker även ha hösten till att få ordning på kosten, jag har slarvat rejält i sommar och nu ska det skalas av några kilon så att det går snabbare att springa framöver. 8 kg planerar jag att skala av under hösten, ska skriva här om hur det går. Jag har sökt information om viktens påverkan på löphastigheten, och hittar siffror kring 3sek/km/kilo man tappar. Så går man ner 10kg skulle man kunna kapa ca 30 sek per km. Under långa lopp kan det ju bli ganska många minuter i slutändan! 

saknar den här känslan...

 

Gilla:

Senast bloggat

Gilla Allt om Löpning på Facebook!