Mårten Nyléns smarta tips för att bli en mer uthållig löpare

1 juni, 2017

Mårten Nylén är en av Sveriges mest välrenommerade tränare och hälsoutvecklare. För Allt om Löpning ger han sina fem bästa tips på hur du blir en mer uthållig löpare.

Mårten Nylén är en av Sveriges mest välrenommerade tränare och hälsoutvecklare. Han har bland annat tränat flera kända ansikten så som Joel KinnamanPetterMarie Serneholt och Jessica AlmenäsHan är även en inspirerande talare och utbildare inom motivation och träning och var tidigare väldigt engagerad i tv-programmet ”Biggest loser”. För Allt om Löpning ger han sina fem bästa tips på hur du blir en mer uthållig löpare.

Tränaren Mårten Nyhlen.

LÄS ÄVEN: Jessica Almenäs: "Jag går i gång på utmaningar"

■ Träna med längre distanser. För att bli bättre på längre distanser behöver man träna med längre distanser. Beroende på vilken distans du vill springa på så anpassar du dina långpass efter detta. Om målsättningen är att springa 10 km så gör du långpassen på runt 10 km. Är målsättningen att springa maraton så håller du dina långpass lite längre runt 20-30 km. Viktigt är oavsett distans att dessa pass görs i ett lugnt tempo.

LÄS ÄVEN: Se våra träningprogram - klara 5 km, 10 km och 21 km

■ Tröskellöpning. Detta är ett av de bästa sätten att förbättra uthålligheten för löpare och här gäller det att ligga på högsta tempot du kan springa i utan att dra på dig mjölksyra. Du kan testa 3x10min tröskellöp med 5 min lugn löpning emellan för att sedan avancera.

■  Intervallträna med längre intervalltid. Intervallerna kan ligga på distanserna 1000-2000m och med 1-2 min vila mellan.

Tränaren Mårten Nyhlen. 

■ Styrketräna. För alla löpare gäller det framför allt att ha en stark bål. Om bålen inte orkar så tappar man hållning och teknik. Styrketräna, och gör gärna detta med lite högre repetitionstal, varvat med löpning.

■ Träna löpteknik och tänk rörelseekonomi. Glöm inte bort att en bra löpteknik hjälper dig att optimera din löpning och dra mindre energi. Eliminera energitjuvar som tex armpendling som roterar för mycket, spända axlar och dålig andning.

LÄS ÄVEN: Intervallträning – så får du bättre kondition 

Av: Johnny Axelsson
FotoDaniel Stigefelt

Gillar du råden här ovan och behöver nya löparskor för att komma igång? Här är shoppingtips från Allt om Löpning


Det är alltid kul och trevligt att förnya träningsgarderoben! Nya löparskor, tights och löpartröjor att träna i inför din nästa utmaning hittar du hos våra vänner på Sportamore med ett stort utbud till bra priser och framförallt: 

  • Fri frakt och fria returer
  • 30 dagars öppet köp
  • Prisgaranti på allt

Klicka här för att komma till löparprylarna

Gilla:

Gilla Allt om Löpning på Facebook!