Anders Szalkai är en av Sveriges mest framgångsrika maratonlöpare

5 februari, 2015

Anders råd till nybörjare: "Sätt upp mål att andelen löpning ska öka och sätt även upp en belöning när du nått målet."

Anders Szalkai är en av Sveriges mest framgångsrika maratonlöpare. Han har sprungit maraton för Sverige i de olympiska spelen, världsmästerskapen och Europamästerskapen. 2001 vann han Stockholm Marathon och sprang distansen på 2.12.43. Numera arbetar Anders Szalkai med träning på heltid som expert på Marathon.se och som tränare för Team Stockholm Marathon. Szalkai har idrottslärarexamen från GIH och har även läst kost och näringslära på Karolinska institutet.

Om jag vill börja löpa men bara känner att jag inte orkar mer än två meter - vad gör jag för att hitta någon slags inspiration att fortsätta och komma igång?
– Bestäm en tid som du ska vara ute och röra dig. Sätt upp 30 minuter, starta med att promenera och lägg in några korta bitar löpning/jogg i lugn fart. Notera hur långt och hur många gånger det blev löpbitar på rundan. Är det 3 stycken 10 meters löpning så är det starten och då ska man förhoppningsvis triggas av att läget att förbättra detta är bra om man sen bestämmer sig för att skapa kontinuitet med 2 stycken 30 minuterspass i veckan. Sätt upp mål att andelen löpning ska öka och sätt även upp en belöning när du nått målet. Skaffa en träningspartner som kan ni inspirerar varandra när motivationen inte är på topp. Om du gillar att få konkret feedback, kan du skaffa en enkel distansmätare (PGS klocka), så kan du enkelt se din förbättring i snittfart och sen även längden du hinner på 30 minuter.
 
Du är en av Sveriges främsta maratonlöpare genom tiderna. Hur har löpningen utvecklats och på vilket sätt tycker du de senaste åren? Springer vi amatörer rent utav för lite eller tvärtom? 
– Lite svår fråga, då jag inte vet i hur långt perspektiv bakåt jag ska se. Om man tittar tillbaka till när jag startade min maratonkarriär, fanns det färre motionslöpare som sprang lopp och de som sprang lopp då satsade nog mer för att klara tider. Det fanns fler elitmotionärer som gick in för hård träning. Jag gillar inte riktigt benämningen amatör, men om du i frågan menar den vanliga löparen utan elitmål så avgörs här vad som är målet med löpningen. Det kanske inte alltid är att bli så snabb som möjligt över en given sträcka, utan mer att ha kul på träningen och må bra? Så frågan om det är för mycket eller för lite av löpträning är nog vitt skild från individ till individ. Rent allmänt har löpningen utvecklats till att "passa allt fler". Nya attribut, som löparforum, distansmätare och shysst utrustning etc har bidragit till att fler tilltalas av löpningen som en suverän träningsform.
 
Hur ser en vecka ut i Szalkais liv innan ett maratonlopp? Har du några ritualer samt tips att tänka på inför ett sådant kraftprov?
– Numera har jag inte inte någon ritual utan det blir att anpassa efter hur livet ser ut allmänt. Numera kan jag inte lägga bort allt annat och bara gå in för maran. Jag försöker dock i träningsdelarna plocka lite av det som jag gjprde förr, med något lätt men för mig viktigt fartpass med 4-5 dagar kvar till maran och sen med 3-4 dagar kvar till maran ett lite längre pass på tom mage. Tycker den känslan som det längre passet ger är bra för mitt självförtroende.

Är löpning lika roligt för dig i dag som när du en gång började eller finns det också dagar då du verkligen inte vill ta dig upp ur sängen och träna, låt säga en måndagsmorgon? 
– Jag tycker löpning är lika roligt fortfarande. En bra ventil till avkoppling genom lugna pass och en bra boost för självkänslan när man genomlidit ett tufft pass. Löpning passar mitt psyke bra men det finns även tyngre dagar (ja, de finns).

Skador är ju ett återkommande ämne och drabbar många löpare från nybörjare till elit. Är det bara rätt skor som gäller för att minska riskerna?

– Bra skor tror jag kan vara en del i det hela men större del är säkert att man tränar felaktigt eller inte tänker på att balansera upp löpningens ensidighet genom att hålla igång en bra allmän kroppstyrka och en bra allmän rörlighet.
 
Två duktiga svenska löpare är ju till exempel Mustafa ”Musse” Mohamed och svenska maratonmästarinnan Charlotte Karlsson. Din analys om deras framtid och vad betyder de för svensk friidrott?
– Jag är lite för dåligt insatt i framförallt Charlottes löparprofil och träning för att kunna uttala mig. Gällande Musse har jag tränat endel med honom, och via hans resultat på maran och på kortare sträckor tror jag med all säkerhet att han kan och kommer springa en bra bit under 2.10. Det kan räcka till en bra placering i ett mästerskap. I övrigt hoppas jag fler yngre kan och vill testa marathonsträckan lite tidigare och att de inte väntar tills de ser slutet på karriären. Både Musse och Charlotte är dock viktiga, för dels kan dom säkert inspirera några och dels fyller dom en viktig funktion i att det annars skulle bli ännu tommare i svenska långlöpartoppen än vad det är just nu.

Om jag nu ska springa mitt första maraton, vad ska jag tänka speciellt på då vid starlinjen? Ge oss lite tips att klara oss runt!
– Gör en realistisk plan utifrån den träning du kört. Tänk positivt och dela upp loppet mentalt i lite kortare bitar. Ställ in dig mentalt på att det är och ska vara tufft, och du ska besegra tröttheten!
Anders har utvecklat olika program för att klara olika distanser här.

Namn: 
Anders Szalkai Född: 1970 Från: Helsingborg (uppvuxen i Fjärestad). "Jag har fortfarande starka band till Helsingborg och har många löparkompisar i staden som jag brukar träna med när jag är där. Det är en tradition för mig att då besöka Heden, Pålsjö skog, Jordbodalen eller friidrottshallen." Bor: Stockholm sedan 1991. Familj: Hustrun Annika och två döttrar Smilla som föddes den 10 september 2001 och Fanny som föddes den 8 oktober 2008. Annat: Är utbildad idrottslärare. Gick ut GIH i Stockholm 1996. Maratonmeriter: Fem SM-guld, två SM-silver och ett SM-brons. Vann Stockholm marathon 2001 och har även två andraplatser och en tredjeplats i loppet. Han har avverkat 59 maror sedan han debuterade på sträckan 1989. Bästa tiden, 2.12.43, noterade han i Austin, Texas, 2001. Har tävlat för Sverige i OS, VM och EM.

Av Johnny Axelsson
info@alltomlopning.se
Foto: Micke Sjöblom & Pressbild

Den här artikeln innehåller en av Allt om Löpnings alla playlists från Spotify att ha i lurarna! Du kan även prenumerera på hela denna playlist direkt genom att klicka på Spotify-länken nedan.

Öppna spellistan

Taggar

Anders Szalkaimaraton

Gilla:

Senast bloggat

Gilla Allt om Löpning på Facebook!