Lina Andersson

Bor i paradiset och lever ett lagom aktivt liv utan att sikta på någon elitkarriär. Har en familj som alltid stöttar och är lika aktiva, föredrar skogen framför gymmet och tackar nästan aldrig nej till en utmaning ;-)

Lina Andersson

Galenpannor

30 mars 2016 | Bloggar – Lina Andersson

läste just Mot ett sundare liv om hennes planer på att intervallträna på löpband. Jag blir imponerad av henne och alla er andra som gör detta.

Alltså att ta er tid att åka till gymmet, eller ställa er i vardagsrummet eller ja jag läste om nån som står i källarförrådet och stirrar in i en vägg... Är ni galna?!?!

Jag har ingen som helst längre erfarenhet av löpband så jag kan verkligen inte uttala mig om känslan i detta, men jag vet vilket pannben man måste ha ute i naturen på sina långpass och ibland även på kortpassen.

I naturen där man kan få syn och doftintryck, höra bäckens brus eller motorvägens buller. Något som stimulerar hjärnan och gör det betydligt lättare med/för pannbenet när man kör km efter km...detta väljer ni bort :-S och sliter långpass och div intervaller på löpband. Era pannben måste vara gjorda av järn!

Så med glimten i ögat:  

Ni är beundransvärda Galenpannor

 

Epilering & Blåsippor

26 mars 2016 | Bloggar – Lina Andersson

...med våren kommer inte bara mysiga skogsturer där blåsipporna uti backarna står.

Utan även den grymma verkligheten hinner ikapp, nej inte allergi och pollen, utan hårväxten på benen!!!

Här bjuder mannen upp till tidernas runda, på med kläder och ut. Väl ute så får jag gå in och byta till kortare tights, varmt och skönt i Skåne idag :-) sånt gillas. Ute på trappan igen så ser jag det - inatt växte håret på benen med minst 5 cm, herregud! Jaja, bara att ge sig ut... lite irriterande, för med kritvita ben så ser man verkligen att jag inte rakat benen på ett par dagar, morr. Ni vet, känslan i provrummet nu på våren och man provar kjol o klänning och inser att man legat i träda ;-))

Fick iaf en jättefin skogsrunda, blåsipporna lyste ikapp med solen och vattnet som glittrade i sjön, mysigt. Jag, sambon och fåglarnas kvitter så ljuvligt. Och just då kom jag på att hemma i garderoben, långt in i garderoben, ligger en epilator. Den ska fram när vi är hemma PUNKT

Ajojajaj hade glömt den smärtan och mitt i gnället från mig så hördes från andra rummet: -Varför gör du det om det gör så ont, skit i det!  Sambon vet klart och tydligt inte vikten av snygga ben :-D till varje pris!

Får inte luft!

25 mars 2016 | Bloggar – Lina Andersson

"Lyft upp blicken och sänk axlarna så öppnar du upp bröstkorgen och det blir lättare att andas"

Väldigt enkelt att säga och påminna om men när jag själv står där och luftrören kniper medan ögonen tåras och jag kippar eller rättare sagt försöker att småhosta loss, vad det nu än är som sätter stopp, så jag får in lite lite luft i luftrör och lungor. När benen viker sig och jag kämpar för att dra små korta andetag och det bara krampar i kroppen det är DÅ jag ska komma ihåg att sänka  axlar och tänka på andningen, inte den allra enklaste sak, men mitt i den påbörjande panikkänslan så dyker tankarna upp och tro mig jag försöker... och har hittills lyckats, tillsammans med min bricanyl. Som tur är så är det inte såhär varje pass :-) 

Jag har provat många olika metoder för min astma och ärligt talat inte hittat nån som funkar på mig, men jag har hittat två knep som underlättar och gör min träning lite drägligare.

*Att värma upp ordentligt! Kör oftast 2 km pw/jogg sen stannar jag och andas och kör lite löpteknik innan mitt "riktiga" pass börjar. På så vis stressas inte luftrören igång.

*Rikta blicken rakt fram och se vägen, då sänker man oftast axlarna lite eftersom man slappnar av och till följd av det så öppnas bröstkorgen upp och man får friare andningsvägar. Denna övning gör jag tidigt i passet, framförallt om jag känner att det är en lite sämre dag eller om jag känner att min kropp är lite triggad. Funkar utmärkt i förebyggande syfte.

Med dessa övningar så klarar jag att köra både tuffare intervallpass och härliga långturer, genom att behålla fokus och med jämna mellanrum lägga en tanke på min hållning. Helt enkelt så håller jag på att lära känna min kropp och min astma på ett annat sätt som faktiskt gynnar min löpteknik och min löpning, WIN -WINkänsla.                                        

Och de dagar andningen inte vill, då kör jag lite senare eller helt enkelt bara struntar i det!

 

Målbilder bygger pannben

24 mars 2016 | Bloggar – Lina Andersson

Motivation, är en ständig drivkraft för mig. När allt är tungt, jobbigt och väldigt väldigt motigt är det inte alltid så lätt att hitta den där motivationen… det är då jag brukar gå förbi ”motivation som inte dyker upp” och se min Målbild. Lätt, va?!  ;-)

Och just där och då bygger jag pannben, det har tagit ett tag att inse hur och varför jag har lyckats att bygga mitt pannben till vad det är men nu har jag kommit på det, mitt pannben som tar mig dit jag vill, som lyfter mig när det är motigt och som skickar mig framåt när jag bara vill sitta ner eller allra helst sätta mig i bilen och åka hem.

Vad är då en målbild?

Jag skulle säga att det är en dröm, en visualisering, med en bild av dig själv på andra sidan av ditt mål!

Jag tänker såhär, mitt mål är att jag ska göra Göteborgsvarvet och att klara mig hela vägen till målet medan min målbild då är att jag står med medaljen i handen. Så under tiden jag springer och benen värker, broarna suger och jag vill bara ligga ner och dö, glöm inte att det är 30 grader varmt, så försöker jag hitta motivation och det funkar i ca 18 km men sen då?! Nu är knäna helt slut och sprakar som cornflakes, blodblåsor på hälarna och jag har ”bara” 3 k kvar… då hjälper ingen motivation, då måste jag plocka fram min målbild – MEDALJEN! Och just dessa 3 km utanför mina gränser, utanför all min ork så bygger jag mitt pannben helt utan att jag vet det, bara helt av sig själv, ungefär ;-)

Så egentligen är målbilden mycket bättre/viktigare än själva målet (i min värld) eftersom målet egentligen bara är något man strävar efter, jobbar sig mot eller uppnår och man kan mäta resultatet på.

Målbilden kan vi inte mäta, den kan vi bara känna och visualisera oss eftersom den finns inuti oss i, vår fantasi. Och där, när du målat upp din fina målbild av loppets slut eller utmaningen som du vill genomföra, just då kan inte ditt undermedvetna skilja på den verkliga verkligheten eller den verklighet som du byggt upp i din fantasi… så kör hårt!!

Det är bara du som bestämmer, glöm inte det!

 

 

Gah, kissar på mig...

20 mars 2016 | Bloggar – Lina Andersson

ja jag menar det, återigen, det eviga tjatet om bäckenbotten! Men håll kvar blicken här för jag har faktiskt några knep som jag vill peppa er med :-) bra va?!

Jag liksom många andra har problem, ibland mer och ibland mindre beroende på vilka övningar jag utför, med att hålla tätt i tid och otid. Trist och irriterande är bara förnamnet… Jumping Jacks är en av dessa övningar :-(      MEN jag har hittat några bra övningar att få in dessa evinnerliga knipövningar i, bra övningar också.

Och nej, inte genom de vanliga traditionella förslagen jag fått genom att läsa överallt. Jag vet att det inte är lång stund att knipa, och jag beundrar verkligen alla som kommer ihåg detta 4 ggr/dagen, men ändå så svårt för mig att pressa in. Jag vet att det är viktigt men ändå går det liksom inte att ta en minut eller två när jag ändå borstar tänderna eller diskar!!! Blir så trött på mig själv… (förresten så har vi faktiskt börjat att stå på balansplattan medan vi borstar, det e mycket roligare)

Nu skulle det varit en snygg övergång men jaja här kommer mina erfarenheter:

CRUNCH – som många tycker är ett helt onödigt moment då man endast arbetar med en muskel – men jag får till min bäckenbotten ordentligt i denna. Ligg ner och dra upp benen (ungefär som om du skulle lägga benen på en liten pall) och samtidigt som du crunchar så spänner du till de inre nedre magmusklerna OCH bäckenmuskulaturen!! Spänt läge så länge du orkar…

STÅNGHÄNG (mitt eget påhittade namn) – pull up-stång – häng dig i stången, med raka eller böjda armar beroende på din styrka, och när du hänger, alltså denna är jättesvår att förklara men jag försöker och de som gjort eller vet vad den heter får gärna kommentera. Häng i stången, spänn in magen och dess muskler mot naveln, samtidigt som du spänner underlivet i en ”Crunch”liknande rörelse framåt uppåt mot magen och då gör dina knipövningar samtidigt och så upprepa några ggr, fortfarande med benen hängande neråt. Piece of cake ;-))  När du behärskar denna så kan du ju öka belastning och intensitet genom att möta med en Crunch uppifrån osv… eller göra en pull up!

Denna sistnämnda övning är brutal, den tar stenhårt i bäckenbotten så ta det lugnt de första gångerna. Att man får träningsvärk som suger ordentligt garanteras, och vill tillägga att den träningsvärken känns precis som mens-smärtor!! Och tänk att få lyxa till det med menssmärta som faktiskt ger nåt gott ;-)

Och för min del är det så mycket roligare att lägga mig ner och köra några Crunch än bara stå och knipa :-D  känns som jag gör nåt viktigt för mig själv då. Eller smita iväg och hänga mig 30 sek i garderoben, Lycka… Som sagt, mycket roligare att få in under dagen och då genast mycket lättare!

1177 kan ni få fina tips på olika tekniker, och som ni alla vet, men jag vill ändå bara nämna det,

Spänn bakifrån och framåt, uppåt!

Förresten, är dessa övningar riktigt bra till män också. Så häng lite extra med er partner :-D

 

Senast bloggat

Inga aktuella bloggar hittades.

Gilla Allt om Löpning på Facebook!